2024’te Duraklayan Hazır Giyim ve Konfeksiyon Sektörü, 2025’te Yeniden Yükseliş Bekliyor

Türkiye ekonomisinin en önemli dinamiklerinden biri olan hazır giyim ve konfeksiyon sektörü, 2024 yılının ilk 9 ayında zorlu bir dönemden geçti. Küresel ekonomik belirsizlikler, işçilik ve üretim maliyetlerindeki artış, döviz kurlarındaki dalgalanmalar gibi etkenlerle sektörün büyüme hızı yavaşladı. 2024’ün 9 ayında ihracatta düşüş yaşayan üreticiler, küresel ekonomilerdeki iyileşmeler ve yatırımlar sayesinde 2025 yılında sektörün yeniden ivme kazanacağını düşünüyor.

2024 ocak-eylül döneminde Türkiye genel ihracatı, 2023 yılı aynı dönemine göre %3,2 oranında artarak 192,8 milyar dolara yükseldi. Tekstil sanayii ile hazır giyim ve konfeksiyon sektörü toplam 20,6 milyar dolar ihracat değeri ile genel ihracat içerisinde %10,7 oranında paya sahip oldu.

Hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün 2024 ocak-eylül döneminde gösterdiği ihracat performansı değerlendirilirken kapasite kullanım oranı konusundaki gelişmelerin de dikkate alınması gerekiyor. Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası (TCMB) tarafından açıklanan son ‘İmalat Sanayi Kapasite Kullanım Oranı’ tablosundaki bilgilere göre; hazır giyim ve konfeksiyon sanayiinde 2023 aralık ayında %76,9 olan kapasite kullanım oranı, 2024 yılı eylül ayı sonunda %76,5’e geriledi. Hazır giyim ve konfeksiyon sanayiinin hammadde ihtiyacını karşılayan tekstil sektörünün kapasite kullanım oranı ise 2023 yıl sonunda %71,5 iken bu yılın ilk dokuz ayında %71,6’ya yükseldi.

Türkiye İhracatçılar Meclisi tarafından açıklanan verilere göre; 2024 yılı ocak eylül dönemi Türkiye’nin hazır giyim ve konfeksiyon ihracatı 2023 yılının aynı dönemine göre %8,5 düşüş ile 13,6 milyar dolar oldu. Hazır giyim ve konfeksiyon genel ihracat içindeki %7,1’lik payıyla, otomotiv sektörü ve kimyevi maddeler sektörünün ardından üçüncü sırada yer aldı. 2024 yılı eylül ayında hazır giyim ve konfeksiyon ihracatı geçtiğimiz yıla kıyasla %5 oranında azalarak yaklaşık 1,6 milyar dolar değerinde gerçekleşti.

Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatının %68,6’lık Kısmı İstanbul’dan

Hazır giyim ve konfeksiyon ihracatının bölgeler bazında dağılımı konusunda İhracatçı Birlikleri kayıt rakamları gösterge niteliği taşıyor. Bölgeler ve birlikler bazında bakıldığında, 2024 ocak-eylül döneminde Türkiye’den yapılan toplam 13,6 milyar dolarlık hazır giyim ve konfeksiyon ihracatının %68,6’lık kısmı İstanbul’dan yapıldı. Bursa’dan yapılan ihracatın %3,5’luk payı da dikkate alındığında, %72,1 pay ile Marmara Bölgesi’nden yapılan ihracat, Türkiye toplam hazır giyim ve konfeksiyon ihracatının yaklaşık dörtte üçüne karşılık geliyor.

İhracatın %62’si Avrupa Birliği Ülkelerine

2024 yılı ocak-eylül dönemi itibarıyla sektörel ihracatın %62’si Avrupa Birliği ülkelerine yapıldı ve bu ülke grubuna ihracatta 2023 yılına göre %5,7’lik bir düşüş yaşandı. 2024 yılı ilk üç çeyreğinde Türkiye’den en fazla hazır giyim ve konfeksiyon ihracatı yapılan ülkeler Almanya, Hollanda, İspanya, İngiltere ve Fransa olarak sıralanıyor. Almanya’ya 2,2 milyar dolarlık, Hollanda’ya 1,6 milyar dolarlık ve İspanya’ya 1,4 milyar dolarlık ihracat yapıldı.

Polonya’ya İhracatta %37,7’lik Artış

2024 yılı ilk üç çeyreğinde geçen yılın aynı dönemine kıyasla ihracatı yüksek oranlı artan ve dolar değeri de yüksek, ihracat artışında öne çıkan ülkelerin başında %37,7 oranında artış ile Polonya geliyor. Bu ülkeye ihracat 374,9 milyon dolardan 516,4 milyon dolara yükseldi. Özbekistan’a yapılan ihracatın %275,3 artması ile Filistin’e ihracatın %25224,6 oranında artması dikkat çekiyor.

Ürün Grupları Bazında En Fazla İhracat; Örme Konfeksiyon Mamulleri

Örme konfeksiyon mamulleri, dokuma konfeksiyon mamulleri ve diğer hazır eşyalar, hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün üç temel ürün grubunu oluşturuyor. Türkiye’nin hazır giyim ve konfeksiyon ihracatında ağırlıklı ürün grubu yıllardır örme konfeksiyon mamulleri oluyor. 2024 ocak-eylül döneminde örme konfeksiyon mamullerinin toplam hazır giyim ve konfeksiyon ihracatındaki payı %52,1, dokuma konfeksiyon mamullerinin payı %36,8 ve hazır eşyaların payı %11 olarak gerçekleşti.

2024 ocak-eylül döneminde örme konfeksiyon mamullerinin ihracatı 2023’ün eş dönemine kıyasla %5,9 oranında düşerek yaklaşık 7 milyar dolar olarak kaydedildi. Türkiye’den en fazla örme konfeksiyon ihracatı yapılan ilk üç ülke sırasıyla; 1,3 milyar dolarlık ihracat yapılan Almanya, %2,4 artışla 842,4 milyon dolara yükselen İspanya ve 779,8 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirilen İngiltere oldu. Bu ihracat değerleri ile Türkiye’nin örme konfeksiyon ihracatının %19,1’i Almanya’ya, %12,1’i İspanya’ya ve %11,2’si de İngiltere’ye yapıldı.

İhracatın en yüksek oranlı arttığı ülke %51,8’lik artışla 17.290 milyon dolarlık ihracat yapılan Polonya oldu. Almanya, İngiltere, Hollanda, Fransa, İtalya ve ABD pazarlarında düşüş görüldü, bu pazarlara yapılan örme konfeksiyon ihracatı %0,7 ile %15,5 arasında değişen oranlarda geriledi.

2024 yılı ilk dokuz ayında örme konfeksiyon mamulleri ihracatına ürün grupları itibarıyla bakıldığında, en fazla ihraç edilen ürünlerin başında tişört, atlet ve benzeri giysilerin geldiği görülüyor. 2024 ocak-eylül döneminde bu ürün grubunun ihracatı geçtiğimiz yıl aynı dönemine göre %0,9 artışla 2,1 milyar dolar değerinde gerçekleşti.

Çorap sanayi Türk hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün önde gelen alt sektörlerinden biri olarak kabul ediliyor. 2024 yılının ilk dokuz ayında Türkiye’den 864,4 milyon dolarlık çorap ihraç edildi, ihracat 2023 yılı aynı dönemine göre %2,5 oranında azaldı. 2024 ocak-eylül döneminde Türkiye’den en fazla çorap ihraç edilen ülkeler Almanya, İngiltere, Fransa, Hollanda ve İsveç olarak sıralanıyor.

Dokuma Konfeksiyon İhracatında %12,5 Düşüş

2024 ocak-eylül döneminde Türkiye’den 4,9 milyar dolar değerinde dokuma konfeksiyon mamulü ihraç edildi. Bu ürünlerin ihracatı 2023 ocak-eylül dönemine kıyasla %12,5 oranında düştü. Dokuma konfeksiyon ihracatının toplam hazır giyim ve konfeksiyon ihracatındaki payı %36,2 oldu.

2024 yılının ilk üç çeyreğinde fazla dokuma konfeksiyon ihraç edilen seçili ülkeler incelendiğinde sırasıyla; Hollanda, Almanya, İspanya, ABD ve Fransa’nın en büyük beş pazar olduğu görülüyor. En fazla ihracat yapılan ülkelerden, Hollanda’ya dokuma konfeksiyon mamulleri ihracatı geçtiğimiz seneye göre dolar bazında %48,8 gibi önemli bir artışla 908,3 milyon dolar değerinde gerçekleşti.

2024 ocak-eylül döneminde Türkiye’den en fazla ihraç edilen dokuma konfeksiyon mamulleri, kadın dokuma takım, ceket, elbise, etek, pantolon, tulum, şort ve benzeri giysiler oldu. Bu ürünlerin ihracatı %9,3 oranında düşerek 2,4 milyar dolar seviyesine geriledi.

Ocak-Eylül Döneminde 1,1 Milyar Dolarlık Denim Giysi İhracatı Yapıldı

Denim giysiler, Türkiye’de dokuma konfeksiyon sanayinin önemli üretim dallarından biri ve bu ürün grubu Türkiye’nin dokuma konfeksiyon ihracatının yaklaşık dörtte birini oluşturuyor. 2024 yılının ocak-eylül döneminde Türkiye’den 1,1 milyar dolarlık denim giysi ihracatı yapıldı, ihracat 2023’ün aynı dönemine kıyasla %4,4 oranında düştü. Bu dönemde dokuma konfeksiyon ihracatı içerisinde denim giysilerin payı %23,1 oldu.

2024 ocak-eylül döneminde Türkiye’den en fazla denim giysi ihraç edilen ülke 239,5 milyon dolarlık ihracat yapılan Hollanda oldu ve onu İspanya ile Almanya takip etti.

İç giyim ve yatak kıyafetleri, hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün oldukça gelişmiş alt sektörlerinden biri olarak konumlanıyor. 2024 ocak-eylül döneminde Türkiye’den 515,4 milyon dolar değerinde dokuma ve örme, bay ve kadın külot, slip, sutyen, pijama, gecelik, sabahlık, bornoz, robdöşambr gibi iç giyim ve yatak kıyafeti ihraç edildi. Türkiye’den en fazla iç giyim ve yatak kıyafeti ihraç edilen ülkeler; Almanya, Irak ve ABD olarak sıralanıyor.

En Fazla Hazır Eşya İhracatı; Almanya’ya

Ev tekstili mamullerinin de ağırlıklı olarak içerisinde yer aldığı diğer hazır eşyaların ihracatı 2024 ocak-eylül döneminde 2023 yılı aynı dönemine kıyasla %7 oranında azalarak 1,5 milyar dolar oldu. 2024 ocak-eylül döneminde en fazla hazır eşya ihraç edilen ülkeler; Almanya, ABD, Fransa, İtalya ve Hollanda olarak sıralanıyor.

Dijitalleşme ve Yenilikçi Üretim Teknolojilerinin Etkisi Belirgin Hale Gelecek

Rakamlardan da anlaşılacağı üzere 2024 yılı hazır giyim ve konfeksiyon sektörü için durağan geçti. Uzmanlar, Türkiye’nin ana ihracat pazarı Avrupa’da 2025 yılının ilk ayları itibariyle başlayan ekonomik toparlanma ile birlikte hazır giyim ve konfeksiyon sektöründe iyileşme görüleceğini öngörüyor.

Hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün geleceği, teknolojik gelişmelerle paralel olarak şekilleniyor. Türkiye’nin tekstil ve moda sektöründe dijital dönüşüm hamleleri hız kazanmış durumda. Üretim süreçlerinin dijitalleşmesi, daha hızlı ve esnek üretim yapabilme kapasitesini artırırken aynı zamanda maliyetleri de düşürüyor. Bu bağlamda, 2025 yılında sektörde dijitalleşme ve yenilikçi üretim teknolojilerinin etkisi daha da belirgin hale gelecek.

E-ticaretin yükselişi, özellikle genç tüketici kitlesinin alışveriş alışkanlıklarının değişmesi, Türk hazır giyim markalarının küresel pazarlara erişimini kolaylaştırıyor. Bu durum, sektördeki büyük markaların yanı sıra küçük ölçekli üreticilerin de daha geniş pazarlara ulaşabilmelerini sağlıyor. 2025’te, dijital pazarlama stratejilerinin güçlendirilmesi ve e-ihracatın artması, sektördeki büyüme beklentilerini pekiştirecek.

Yeni Pazarlara Yatırım ve Rekabet Gücünün Artırılması

Türk hazır giyim ve konfeksiyon sektörü, özellikle Orta Doğu, Afrika ve Uzak Doğu pazarlarında daha fazla pay almayı hedefliyor. Bu pazarlarda hızla artan talep, üreticilerin yeni fırsatları değerlendirebilmeleri için stratejik bir avantaj oluşturuyor. 2025 yılında, Türkiye’nin coğrafi avantajını ve üretim kapasitesini kullanarak, alternatif pazarlarda daha fazla yer alması bekleniyor.

© Copyright - GarmentTech İstanbul - Bu Fuar 5174 Sayılı kanun gereğince Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) denetiminde düzenlenmektedir.